Header Ads

News Trading: adakah ia mudah?

Berdagang di siaran berita. Apa itu? Apa factor yang mempengaruhi? Bagaimana untuk berdagang ketika news? Apakah yang menyedihkan berdagang ketika news? Anda akan dapat jawapan kepada persoalan ini dan soalan lain dalam artikel ini.

Selamat sejahtera rakan-rakan sekalian!

Kali ini saya akan menerangkan strategi dagangan terkenal, Straddle Trade. Strategi ini didasarkan pada perdagangan pada siaran berita. Di Internet, ia sering ditulis mengenai kelebihan dagangan ini: ganjaran sangat besar, point masuk yang jelas, nisbah risiko / keuntungan adalah sempurna ... Semua peluang untuk berdagang. Tetapi jika segalanya begitu mudah, maka mengapa seseorang perlu bimbang tentang semua strategi perdagangan, menguji mereka, belajar pasaran lepas dan perkara lain yang tidak jelas, seperti volatiliti atau liquidity? Kenapa kita tidak semua bersama-sama berdagang berita dan membeli pangsapuri di suatu tempat di pantai?


Jadi, seperti yang anda faham, saya suka bertanya soalan kiasan seperti itu =)

Pedagang yang terawal mula memikirkannya, yang lebih pendek adalah cara mereka untuk menguraikan perdagangan sebenar.



1. Berdagang ketika news: cara mendapat wang dengan cepat


Apakah berdagang ketika news? Bayangkan, anda berdagang pound British dan TIBA TIBA anda belajar bahawa Great Britain akan keluar dari Kesatuan Eropah tidak lama lagi. Apa yang akan bermain dalam pemikiran kepala anda? "Pound akan jatuh, saya tidak mungkin menjadi orang tunggal untuk belajar, jadi saya lebih suka menjual sehingga yang lain tidak bermula", saya fikir, seperti ini, bukan? Iaitu, sepanjang minggu beberapa berita tentang ekonomi negara-negara maju dikeluarkan, ini boleh mempengaruhi mata wang negara-negara ini dengan ketara.



Contohnya, biasanya euro berharga kira-kira 1.09 USD. Walau bagaimanapun, jika semua orang tiba-tiba belajar bahawa di Eropah atas sebab tertentu "sesuatu yang tidak kena" sejak pagi, harga euro mungkin jatuh. Kerana harga 1.09 USD per euro adalah normal untuk sekumpulan negara-negara Eropah dengan ekonomi yang kuat; untuk sekumpulan negara di mana "perkara menjadi tidak kena" ia terlalu tinggi, dan semua orang memahaminya. Berdagang ketika news, menurut ramai adalah betul-betul cuba memasuki pasaran TERLEBIH DAHULU, supaya mereka dapat memberi tindak balas pasaran kepada satu atau lebih news lain. Jika anda telah membaca artikel sebelumnya dan bersetuju dengannya, anda mungkin tersenyum pada perkataan "meramalkan".



Berdagang ketika news, menurut ramai adalah betul-betul cuba memasuki pasaran TERLEBIH DAHULU, supaya mereka dapat memberi tindak balas pasaran kepada satu atau lebih news lain.


Oleh itu, mari kita lihat prinsip pendekatan ini. Walaupun hanya mengandaikan bahawa anda boleh tahu terlebih dahulu, bagaimana pasaran akan bertindak balas terhadap harga, anda akan fikir kemungkinan:


  • Anda benar-benar tahu analisis fundamental yang lebih baik dari beratus-ratus dana hedge fund dengan analisis mereka. Apabila memasuki pasaran "di hadapan kekecohan", anda perlu membuat kesimpulan TEPAT mengenai kesan news di pasaran sebelum mereka melakukannya.
  • Anda akan berjaya membuat pesanan SEBELUM beratus-ratus hedge fund akan lakukan, dengan kapasiti dan infrastruktur yang mahal, direka untuk meningkatkan kelajuan transaksi.
  • Anda akan menjadi orang pertama yang mempelajari mengenai news ini. Oleh itu, anda fikir mungkin ada orang yang tidak mengetahui news sebelum anda melakukannya, dan mereka tidak "mengetahui" SEBELUM sesuatu news dikeluarkan.Anda pasti selain maklumat ini, anda MEMAHAMI SEMUANYA keadaan fundamental di negara ini, yang mata wang anda akan diperdagangkan. Oleh itu, anda boleh meramalkan, berapa news yang akan mempengaruhi harga mata wang ini atau itu.

2. Tanya diri anda jika anda benar-benar berfikir demikian? Apakah faktanya?


Untuk memahami, jika semuanya buruk seperti yang saya telah jelaskan, anda harus mempunyai sekurang-kurangnya pengetahuan asas mengenai liquidity, volatility and spread dalam Forex.



2.1. Liquidity


Liquidity – Liquidity adalah jumlah pesanan para pedagang untuk satu atau lain-lain instrumen. Mari belajar 2 contoh:



Dalam gambar di atas, dalam kotak merah kita melihat jumlah pesanan jualan pada harga yang berbeza. Dalam yang hijau - jumlah pesanan belian. Kami melihat di sebelah kiri bahawa instrumen ini sangat baik untuk berdagang: ia didagangkan oleh banyak peniaga, jumlah dagangan sangat besar.



Anda boleh membeli sehingga 500 unit instrumen, tanpa mempengaruhi harga. Di sebelah kanan, sebaliknya, kita melihat instrumen itu didagangkan oleh beberapa orang. Jika anda ingin membeli walaupun 150 unit pasaran, anda akan mengalihkan harga dari 1.11 kepada 1.13. Oleh itu, harga dagangan purata tidak akan menjadi 1.11 tetapi 1.116



2.2 Volatility



Liquidity telah diterangkan dengan jelas. Mari berbincang mengenai volatility. Ringkasnya, volatility adalah pergerakkan perubahan harga.





Seperti yang telah kita ketahui sebelum ini, lebih mudah untuk mempengaruhi harga dengan volatility yang rendah, berbanding dengan liquidity yang tinggi, kerana jumlah yang lebih kecil diperlukan dalam kes pertama.



Oleh itu, semakin tinggi liquidity, semakin rendah volatility. Semakin rendah liquidity, semakin tinggi volatility  (tentu saja, ada pengecualian).



2.3. Spread



Spread adalah perbezaan di antara harga penjual terdekat dan harga pembeli yang terdekat.





Liquidity – Liquidity adalah jumlah pesanan para pedagang untuk satu atau lain-lain instrumen.
Ringkasnya, volatility adalah pergerakkan perubahan harga.
Spread adalah perbezaan di antara harga penjual terdekat dan harga pembeli yang terdekat.


Oleh itu, spread adalah kurang untuk instrumen yang lebih liquid, ia lebih luas untuk yang kurang liquid.



3.  Apakah kelebihan dagangan anda?


Sekarang, untuk membuktikan teori saya, mari kita kembali kepada 4 perkara, yang ditulis pada mulanya:


  • Anda benar-benar tahu analisis fundamental yang lebih baik dari beratus-ratus dana hedge fund dengan analisis mereka. Apabila memasuki pasaran "di hadapan kekecohan", anda perlu membuat kesimpulan TEPAT mengenai kesan news di pasaran sebelum mereka melakukannya.

Pada bila-bila masa, terdapat harga jualan terbaik dan harga belian terbaik di pasaran (spread). Sekiranya pada masa ini news dikeluarkan, MAJORITI menjangkakan pengaruh positif di pasaran, maka MAJORITI akan membeli. Siapa yang akan melakukannya? Dari penjual, menawarkan harga terbaik. Oleh itu, harga akan meningkat. Oleh itu, sekiranya anda agak lambat, harga akan segera ditolak oleh sejuta orang, yang membuat keputusan lebih cepat daripada anda.


  • Anda akan berjaya membuat pesanan SEBELUM beratus-ratus hedge fund akan lakukan, dengan kapasiti dan infrastruktur yang mahal, direka untuk meningkatkan kelajuan transaksi.

Berikut adalah perkara yang sama. Bayangkan, semua orang tahu berita itu secara serentak. Siapa yang akan menjadi yang terpantas untuk memasuki perdagangan? Mereka yang telah menyesuaikan dan mengemas kini semuanya sebelum ini. OK, kemudian, siapakah yang akan menjadi yang terpantas untuk membuka pesanan? Mereka yang peralatannya paling DEKAT ke pusat pesanan pemprosesan (ya, kita semua hidup dalam dunia fizikal). Adakah anda faham? Pertarungan adalah untuk milisaat!


  • Anda akan menjadi orang pertama yang mempelajari mengenai news ini. Oleh itu, anda fikir mungkin ada orang yang tidak mengetahui news sebelum anda melakukannya, dan mereka tidak "mengetahui" SEBELUM sesuatu news dikeluarkan.

Bayangkan, anda tahu beberapa maklumat penting mengenai ekonomi negara, tiada siapa lagi yang tahu. Anda mengharapkan harga naik. Iaitu, membeli pada harga semasa, anda akan membeli dengan "murah". Apa yang akan kamu lakukan? Saya rasa, anda akan membeli jumlah yang agak besar. Walau bagaimanapun, apabila anda membeli banyak, anda memerlukan seseorang untuk dijual pada harga yang lebih tinggi. Ha-ha! Adakah anda faham, siapa yang akan lakukan? Mereka akan menjadi ORANG YANG AKAN MEMBELI PADA MASA NEWS DIKELUARKAN!! Mereka akan berfikir harga akan menaik, tetapi ia MUNGKIN TIDAK AKAN NAIK LANGSUNG, kerana anda akan MENJUAL dengan jumlah yang besar.




  • Anda pasti selain maklumat ini, anda MEMAHAMI SEMUANYA keadaan fundamental di negara ini, yang mata wang anda akan diperdagangkan. Oleh itu, anda boleh meramalkan, berapa news yang akan mempengaruhi harga mata wang ini atau itu.

Saya tidak mahu menggunakan perkataan "mustahil", kerana ia membuat orang berhujah, saya akan berkata demikian: ianya SANGAT SUKAR untuk seorang peniaga untuk menilai situasi fundamental MULTI-FACTOR walaupun satu negara. Untuk melakukannya, adalah perlu untuk memerhati pelbagai sumber, sejumlah besar maklumat dan berita, tumpukan data statistik dan mengikuti perubahan mereka pada saat itu. Sekiranya tidak berbuat demikian, anda berada dalam keadaan yang sama seperti yang lain apabila berita diterbitkan. Iaitu, anda menghadapi dua dilema:


  • pengaruh yang kuat / pengaruh lemah;
  • pengaruh mengikut news / pengaruh mengikut keadaan umum.

Saya akan menerangkan secara ringkas mengenai kesan kuat/lemah,. Sekiranya terdapat penerbitan statistik positif mengenai pengangguran, dan semuanya berjalan lancar di negara ini; segala-galanya sedang berkembang, ekonomi berkembang, projek-projek antarabangsa memberi hasil yang sangat baik, maka pembebasan statistik tidak mungkin mencetuskan kenaikan DRASTIK. Jumlah mempengaruhi statistik pengangguran terhadap ekonomi negara tidak begitu kuat pada tempoh ini. Mengenai pilihan antara news dan situasi umum, saya akan memberi contoh: jika statistik positif mengenai pengangguran diterbitkan, dan segala-galanya buruk di negara ini, ekonomi musnah, gaji purata sangat rendah, maka news tidak mungkin mempengaruhi kadar umum mata wang secara positif. Itu sebabnya sesetengah peniaga tertanya-tanya, mengapa berita positif tidak menarik harga? Masalahnya ialah harga selalu pergi dengan cara yang betul. Pasaran tidak pernah silap.



Daripada kesimpulan


Apakah untuk itu semua ? Untuk anda berfikir. Sekiranya anda akan berdagang ketika news, fikirkan tentang strategi perdagangan anda BERDASARKAN APA YANG anda akan membuat keuntungan.



Saya membaca tentang kebanyakan "cara mudah" ini untuk berdagang pada siaran news. Saya juga cuba memohon sebahagian daripada mereka:

  • “Buka posisi ke arah mana harga mula bergerak selepas news dikeluarkan/sedang bergerak sebelum dikeluarkan/tidak bergerak sebelum dikeluarkan dan sebagainya". Hanya selepas news dikeluarkan, spread akan mengembang seperti kebiasaan. Bagi anda untuk menutup posisi itu pada masa yang sama, harga harus melalui lebih banyak mata ke arah anda! Dan bagaimana jika ia bergerak ke arah yang bertentangan?
  • “Letakkan pesanan di atas dan pesanan di bawah dan tunggu sehingga salah satu daripadanya bergerak". Di sini, pending order digunakan dalam pasaran, iaitu SPREAD TERMASUK, jadi ingat contoh № 1 dan spread sedikit tinggi pada masa news dikeluarkan.
  • “Sebelum news penting dikeluarkan harga bergerak perlahan. Kami membuka posisi di dalam dan meletakkan stop loss yang kecil". Mari kita ingat bagaimana stop loss berfungsi? Ta-da! Stop loss JUGA berfungsi sebagai pesanan PASARAN. Iaitu, apabila ia berfungsi pada 1.0900, sebenarnya, anda boleh ditutup pada 1.0980 termasuk spread, dan nisbah 5/1 anda, boleh menjadi nisbah 1/1, jika tidak lebih buruk.

Jadi, jika anda masih berharap untuk mendapat keuntungan cepat dari pasaran pertukaran mata wang, saya memberi amaran kepada anda bahawa walaupun anda bernasib baik, itu tidak akan bertahan lama, itu bukanlah pendapatan yang stabil.



Saya faham bahawa itu tidak menyenangkan dan bahkan boleh menjadi takut, untuk mengambil perniagaan, hanya beberapa peniaga yang berjaya. Saya faham, bahawa prospek, bermula dari sas, mengkaji fundamental dan mengembangkan kemahiran yang diperlukan tanpa apa-apa pulangan pada mula mula, kelihatan mengecewakan. Malangnya, tiada peniaga yang menjadi kaya secara kebetulan. Secara umum, tidak ada profesional dalam mana mana bidang, yang akan mendapat pendapatan tetap yang baik tanpa memahami profesion yang mendalam. Fikirkan, apa yang anda mahukan lebih banyak: bermain ketika berdagang atau menjadi pedagang yang berjaya. Jika yang terakhir, maka daaripada bermain ketika berdagang, anda lebih baik menghabiskan masa anda pada teori dan amalan dalam perdagangan mengikut strategi.