Header Ads

InstaForex

Trump bertujuan untuk menghalang Iran dari berkembang?


Presiden Amerika Syarikat Donald Trump tidak percaya bahawa Iran telah membantah usaha untuk membangunkan senjata nuklear. Akhirnya, Trump mengumumkan keputusannya untuk menarik diri dari perjanjian nuklear antarabangsa dengan Iran. Trump menegaskan bahawa negara itu menjalankan memperkayakan uranium dan merancang senjata nuklear. "Di tengah-tengah perjanjian itu adalah fiksyen raksasa," kata Trump.

"Hakikatnya, ini adalah satu perjanjian berat sebelah yang tidak pernah ada, pernah dibuat. Ia tidak menjadi tenang, ia tidak membawa keamanan, dan ia tidak akan berlaku. Kami akan memulakan tahap sanksi ekonomi tertinggi. Mana-mana negara yang membantu Iran dalam usaha mencari senjata nuklear juga boleh disokong oleh Amerika Syarikat, "kata pemimpin Amerika Syarikat mengenai keputusannya. Sekatan akan berkuatkuasa dalam masa 180 hari. Presiden Iran, Hassan Rouhani menyebut keputusan ini sebagai "perang psikologi". Beberapa penganalisis mengatakan bahawa pertumbuhan ekonomi yang melambung tinggi dan taraf hidup yang tinggi di Iran menimbulkan perasaan iri hati AS. Untuk menghalang jalan Iran untuk ekonomi yang berkembang maju, idea Trump adalah untuk melemahkan Iran dengan mencederakan eksport minyak, 400 syarikat, perniagaan swasta, dan juga sektor ekonomi.

Selain itu, tekanan sekatan pasti akan melemahkan tentera Iran di Syria. Sementara itu, misi ini berjaya dilaksanakan oleh Israel.